Het is di 07 feb 2012, 02:24

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Vraag over dakbedekking
BerichtGeplaatst: di 16 feb 2010, 16:45 

Is het u bekent dat er in het verleden (8 á 9 jaar) dakbedekking in omloop was dat niet samengaat met zink, i.v.m. zuur vorming? (Het afgevoerde hemelwater dat op een plat dak, via een 'spuwer langs de dakpannen in een zinken dakgoot terecht komt.)

Dit naar aanleiding van een lekkage bij mij thuis. De zinken dakgoot is van 2001 en is op het gedeelte waar het hemelwater terecht komt lek, zo dun als een krant. (optisch ziet de goot er als nieuw uit, ook de lasnaden zijn goed) De verwachte levensduur van een zinken dakgoot is +/- 20 á 25 jaar?

E.e.a. geregeld met mijn verzekering, die een expertise liet uitvoeren en tot deze conclusie kwam.

Profiel  

Berichttitel: Re: Vraag over dakbedekking
BerichtGeplaatst: di 16 feb 2010, 16:46 
Beheerder

Dat is bij ons niet bekend.

Wij weten wel dat rechtstreeks contact tussen bitumen en zink vermeden moet worden.

Is het niet denkbaar dat er destijds te dun zink is toegepast?

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 16 feb 2010, 16:47 

Na overleg en inspectie met de aannemer, die deze verbouwing voor mij heeft uitgevoerd is het volgende naar voren gekomen:

De aannemer heeft bij de loodgieter die het dak en de rest van de hemelwater-afvoeren destijds heeft uitgevoerd navraag gedaan. Deze loodgieter deelde het volgende mede:

"Wanneer men dakbedekking ZONDER LEI-SLAG gebruikt, zinken goten e.d. worden opgevreten d.m.v. zuurvorming die dan ontstaat".

Dit is het zelfde als bij een rieten dak (riet bevat ook zuur). Bij boeren stolpen wordt daarom o.a. een ruw houten plank in de zinken goot gelegd.

Gebruik je dakbedekking MET lei-slag dan heb je geen last van zuurvorming. (Waarom heeft de loodgieter bij mij dan zonder lei-slag gebruikt???)

Tevens lijkt het mij erg sterk, dat dit gegeven niet bekend is.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 16 feb 2010, 16:48 
Beheerder

De mededeling van de loodgieter komt mij volstrekt onaannemelijk voor.

Voor zover ons bekend heeft ingewalst of ingestrooid leislag louter een esthetische functie, als de dakbedekking bijvoorbeeld in het zicht komt.

Het basismateriaal is hetzelfde.

Waarschijnlijk is het APP gemodificeerd bitumineuze dakbedekking. APP is de afkorting van Atactisch PolyPropyleen, een kunststof die ontstaat bij de fabricage van polypropyleen.

Door penetratiebitumen of zacht bitumen te mengen met APP (circa 30%) ontstaat APP-gemodificeerd bitumen.

De banen kunnen voorzien zijn van een afwerking aan beide oppervlakken. De afwerking kan bestaan uit talk, fijn zand, brandfolie, leislag of keramiek.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 02 apr 2010, 21:35 

Is het niet zo dat je de afvoer van je CV-ketel in de dakpannen laat lopen?
Sommige mensen laten de afvoer in de dakgoot lopen als er geen normale afvoer in de buurt van de ketel is.
Het condenswater uit de ketel is erg zuur en aggressief.

Groeten,

Edwin

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]